„A pályatársaim által elismert szakember vagyok. Elégedettek velem a pácienseim. Előadásokat tartok, konferenciákra járok, frissen tartom az ismereteimet. Minden adott, hogy beindítsak, és sikerre vigyek egy magánpraxist.” Az állítás megalapozott, a képlet azonban hiányos…
…a XXI. században ugyanis tudatos online jelenlét nélkül elképzelhetetlen a hosszú távú talpon maradás. A magánegészségügyi ellátás egyre jelentősebb előtérbe kerülésével olyannyira telítetté vált a piac, és olyan szinten felerősödött a reklámzaj, hogy még a korábban monopol helyzetben lévő praxisoknak is reagálniuk kell a megváltozott körülményekre.
A versenyhelyzet felerősödése mellett pedig szembe kell nézni egy másik fontos ténnyel: a páciensek már nem a család vagy az ismerősök körében informálódnak (vagy nyilvánítanak véleményt), hanem a digitális térben keresnek válaszokat a kérdéseikre.
Szájról szájra, modern köntösben
Kommentelés, csillagos értékelés, százezreket elérő videós bejelentkezés. Amit annak idején az étkezőasztal körül, szűk családi körben vagy baráti társaságban osztottak meg egymással az emberek, azt manapság „hangosbemondóba kürtölve”, érzelmektől felhevülve adják a világ tudtára.
Pozitív tapasztalat megosztása esetén ezek a kinyilatkoztatások akár ingyen reklámnak is tekinthetők, az anonimitás álarcát magukra öltő, 1 csillagot adó, vagy negatívan megnyilvánuló személyek azonban súlyos károkat okozhatnak (akár egyetlen negatív komment is eltántoríthat egy érdeklődőt a kapcsolatfelvételtől). Ha ezek a – sok esetben megalapozatlan és rosszindulatú – visszajelzések nincsenek lereagálva, valamint tudatos online jelenléttel kompenzálva, az romboló hatást gyakorolhat a magánpraxis megítélésére.

Bármilyen szolgáltatásról legyen szó, mindig lesznek elégedetlenkedők. Akik pedig nem pontosan azt kapták, amit vártak, sokkal nagyobb eséllyel nyilvánítanak véleményt, mint a rendelőből elégedetten távozó páciensek. Ez azonban nem azt jelenti, hogy ölbe tett kézzel kéne nézni, hogyan torzul el teljesen egy magánpraxis megítélése az online térben.
Bizalomépítés a digitális térben – Az online jelenlét 5 alappillére
1. Google Cégem – Vagyis a Google My Business lehetővé teszi, hogyha valaki egy rendelő nevére rákeres, a praxis cégprofilja kiemelt helyen jelenjen meg a találati listában. Amennyiben minden gondosan be van állítva, egy olyan (ingyenes) lehetőségről van szó, amely plusz foglalásokhoz, hasznos statisztikai adatokhoz és tájékozottabb érdeklődőkhöz vezethet.
2. Weboldal – A Google Cégem regisztráció mellett manapság már minden magánpraxis számára alapvetésnek tekinthető egy felhasználóbarát, informatív, reszponzív és keresőbarát web kialakítása. A felületre fordított kiadás – ha szakértő kezek tervezik meg és építik fel az oldalt – rövid időn belül megtérülhet, és az online jelenlét zászlóshajójaként rengeteg előnnyel kecsegtethet.
3. Közösségi média jelenlét – Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn. Azokra a platformokra, ahol a magánpraxis célcsoportját adó személyek jelentős számban vannak jelen, kiemelt figyelmet érdemes fordítani. Mivel minden felület más-más sajátosságokkal bír, gondosan megtervezett stratégia mentén ajánlott jelen lenni és tartalmakat gyártani.
4. Blogcikkek – A saját cikkek – a páciensek edukálása mellett – lehetőséget biztosítanak arra, hogy a magánpraxis számára releváns kulcsszavakra előkelő helyezést érjen el a szövegeket publikáló weboldal. Ehhez elengedhetetlen, hogy a szövegíró a SEO (Search Engine Optimization) alapelvek mentén állítsa össze a tartalmakat.
5. Hirdetések – A megfelelően targetált hirdetések lehetővé teszik, hogy ne csak a magánpraxis szolgáltatásaira konkrétan kereső érdeklődők találjanak rá a rendelőre, hanem a célcsoportnak azok a tagjai is találkozzanak az ajánlatokkal, akiknél az érdeklődés felkeltése a cél.
Gyakran tapasztalható hiba, hogy az egészségügyi szolgáltatásokhoz kapcsolódó weboldalakon, közösségi média felületeken, cikkekben vagy hirdetésekben megjelenő tartalmak sokkal inkább szólnak a szakmának, mint a célcsoport tagjainak. A sikeres online jelenléthez elengedhetetlen, hogy a szakmailag helytálló gondolatok közérthetően, mindenki számára fogyaszthatóan és érdekesen legyenek tálalva!

Mindenki jelen van – A kérdés csak az: hogyan?
Előbb vagy utóbb – valamilyen formában – minden magánpraxis megjelenik az online térben. Hogy a szolgáltatás iránt érdeklődő potenciális páciens a keresgélés során egy megalapozatlan és megválaszolatlan negatív véleménnyel, vagy egy tudatosan kialakított cégprofillal, weboldallal, hirdetéssel és közösségi média felülettel találja-e szembe magát, az azonban már döntés kérdése.
Ha szeretné, hogy a világhálón megjelenő tartalmak ugyanarról a minőségről tanúskodjanak, amelyet Ön a rendelőben képvisel, forduljon hozzánk bizalommal! Legyen szó weboldalkészítésről, közösségi média kommunikációról, cikkírásról, grafikai munkákról vagy hirdetéskezelésről, az egészségügyi marketing területén többéves tapasztalattal rendelkező csapatunk készen áll az együttműködésre.
Ha pedig kételyek maradtak Önben, olvasson tovább: Egészségügyi marketing – Van értelme orvosként ügynökséghez fordulni?