Ismerős a helyzet, amikor hónapok óta fut egy hirdetésed, de az eredmény nagyjából annyi, mint ha a pénzt csak kisebb címletekre váltanád, és egy bazi nagy ventilátor elé állva elengednéd őket?
Rövid ideig látványos, majd gyorsan eltűnik a semmibe. Egy ilyen helyzettel találtuk szemben magunkat a közelmúltban egy szexshop esetében, amiből sokkal többet ki lehetett volna hozni.
Online hirdetés = pénznyelő
Kérdés? Kijelentés? Egyértelmű felkiáltás? Nézőpont kérdése, amit elsősorban a hatékony hirdetési stratégiák és a hirdetési költségek optimalizálása határoz meg.
A vállalkozások többsége pedig itt vérzik el, hogy kampányokat indítanak ugyan, de minden átgondolást nélkülözve. Kicsit olyan ez, mintha lenne néhány nyilad, és vakon dobálnál a darts táblára: nyilván esélyed az van, hogy eltaláld, de jóval nagyobb valószínűséggel dobod mellé. Ha viszont célzol legalább egy kicsit is, alkalmanként egy tripla 20 is összejöhet.
Tipikus online hirdetési hibák, amikkel reméljük, még sosem találkoztál:
- Nincs pontos célcsoport meghatározva („mindenki a vevőm” = nem éred el a valódi célközönséged).
- Nincs megalkotva buyer persona, így rossz üzenetet vagy rossz embereknek közvetítesz.
- Túl széles vagy túl szűk beállítások akár korcsoportra, területre, érdeklődési körre nézve.
- Egy-két nagyobb kampány helyett rengeteg apró hirdetés (főleg, ha széleskörű a portfólió).
- Csak a hirdetésekre alapozni személyes márka- és bizalomépítés nélkül (hosszútávú stratégia esetén).
- „Szabadon engedni” a hirdetéseket mindenféle utánkövetés, mérés és elemzés nélkül.
A kampányötlet hiába volt jó, a grafikus és szövegíró hiába tette ki a lelkét, a vállalkozás tulajdonos hiába fizette ki a marketingköltségeket, ha hatékony hirdetési stratégiák nélkül vág bele a csapat.
Az eredmény? Gyenge kattintások, alacsony konverzió, üres pénztárca.

A szexshop, ahová több hirdetés jutott, mint vásárló
A közelmúltban megkeresett minket egy felnőtt játékokat forgalmazó cég. A csavar a sztoriban az volt, hogy csúnyán megégették magukat az előző ügynökséggel, így se pénzük, se motivációjuk, se bizalmuk nem volt újrakezdeni.
A hirdetési költségek optimalizálása az előző ügynökség részéről azért nem működött, mert észszerűtlenül sok apró kampányra osztották szét a rendelkezésre álló hirdetési keretet.
Ezáltal nem tudtak releváns adatokat szerezni, mert alig jelentek meg a hirdetések, hiszen a nagy piaci szereplők szexshop témában eléggé dominálják a piacot.
Rövid távon az lehetett volna jó megoldás, miszerint 1-1 összefogóbb, kollektívebb kampányt indítunk útjára, értelemszerűen nagyobb büdzsével. Ebben pedig sorra vettük volna tesztelés címszóval a különböző kategóriákat, megnézve mi hogy teljesít.
Hosszú távon pedig a PPC hirdetések helyett a márkaépítésre helyezzük a hangsúlyt, amivel szerethetővé, érdekessé, izgalmassá tesszük a márkát. Ez egyrészt azért lett volna ideális, mert a nagyobb cégekkel nem vehette volna fel árban a versenyt. Másrészt tudatos pozicionálással érzelmi kötődést lehetett volna kialakítani: építhet a „rosszlányos” vagányságra, vagy éppen a családosok boldog házaséletét megfűszerező kellékeivel azonosíthatja magát.
És ezt baromira sajnáljuk, mert sokkal többet is ki lehetett volna hozni a hirdetéseikből és kommunikációjukból, egy dolog kötötte meg mindannyiunk kezét: az elégetett büdzsé.

Hirdetési költségek optimalizálása: amiket mi is alkalmazunk
Ahhoz, hogy a kampány valóban működjön, hatékony hirdetési stratégiákra van szükség.
Nincs szükség hozzá bonyolult képletekre, sem békaszemre vagy denevérszárnyra, hanem egy logikus rendszerre épül három alappillérrel:
- Célcsoport minél pontosabb meghatározása: Kinek szól a hirdetés? Sokszor nem elég azt mondani, hogy: „25-50 év közötti nők”. Ennél sokkal mélyebbre kell ásni: élethelyzet, motiváció, problémák.
- Üzenet és kreatív: Hogyan szólítod meg őket? Humorral? Provokatív kérdéssel? Szakmai autoritással? Egy rossz mondat elriaszt, egy jó mondat elad.
- Csatornaválasztás: Nem mindegy, hogy Google Ads-ben jelenik meg a hirdetésed, Facebookon munka közben két családi kép között, vagy Insta pörgetés közben bukkan fel péntek éjszaka. Más a kontextus, más a reakció.
Ehhez viszont ismernünk kell a vállalkozást, hogy számukra személyre szabottan alakíthassuk ki a buyer personát és célcsoportot, mert nincs olyan módszer, ami mindenkinél egységesen használható és be is váltja a hozzá fűzött ígéretet.
Egy jól összeszokott online marketing ügynökség esetén a csapat és az ügyfél egyenlő partnerként dolgozik együtt azon, hogy valóban értéket teremtsenek. Hirdető csomagajánlatunkat ezért raktuk össze, ha csupán a hirdetésekre mennél rá.

Költséghatékony marketing stratégiák — a pénztárcád hálás lesz érte!
A marketing egyik legfontosabb mutatója a ROI (Return on Investment), azaz a befektetésarányos megtérülés. Ha ezt nem méred, akkor gyakorlatilag vaktában költesz.
Példa:
- Elköltöttél 100.000 Ft-ot hirdetésre.
- Az ebből származó bevétel 400.000 Ft.
- A ROI tehát 4:1 – minden egyes forint 4 forintot hozott vissza.
Ez az adat nem csak egy szám, hanem döntéstámogató eszköz lehet: ha valami jó ROI-t hoz, duplázd meg. Ha rosszat, állítsd le.
A másik kulcskérdés, hogy hogyan tudod kordában tartani a költségeidet. A hirdetési költségek optimalizálása nem azt jelenti, hogy kevesebbet költesz, hanem azt, hogy okosabban költesz.
- Negatív kulcsszavak használata Google Ads-ben: ne jelenjen meg a hirdetés irreleváns keresésekre. (Ha például prémium szolgáltatást árulsz, ne pörögjön az „ingyen” keresőszóra.)
- Remarketing: ne új embereket hajkurássz feltétlenül, hanem azokat célozd újra, akik már érdeklődést mutattak. Ők sokkal nagyobb eséllyel konvertálnak.
- Facebook hirdetés optimalizálás: a kampányt ne hagyd magára. Teszteld a kreatívokat, a célzásokat, és kapcsold ki, ami nem hoz eredményt.
- Mérés és ROI-kalkuláció: mindig nézd, hogy az adott kampány mennyit termelt vissza. Ha a ROI negatív, azon változtatni kell.
Az optimalizálás kicsit olyan, mint a versenyautók finomhangolása: ugyanaz a motor van benne, de ha jól állítod be, sokkal kevesebbet fogyaszt és nagyobb teljesítményt nyújt.

Hatékony hirdetési stratégiák mellé mi a legfontosabb tippünk?
Ne félj segítséget kérni.
Ha nem csak csukott szemmel dobálnál a céltáblára, vedd fel velünk a kapcsolatot, és kamatoztassuk együtt a hatékony hirdetési stratégiákat.



