„Megcsinálta a maga szerencséjét.” Talán már Te is hallottad korábban ezt a kifejezést. Sajnos ez a marketing világára nem vonatkoztatható egykönnyen: a szerencsével szemben a kitartás, és az egyszeri dolgok mellett a folyamatos építkezés segít majd elérni a céljaidat. Lehet, hogy egyszer sikerült eltalálni egy ütős kampányt, lehozni egy remek hirdetést vagy felépíteni egy pofás social profilt, de ha utána hátradőlsz, mint aki jól végezte dolgát, nos… akkor jöhet a koppanás.

Mítosz #1: Sprinteld le a konkurenciád!

A marketing nem egy egyszeri sprint, hanem inkább egy maraton. Sőt, inkább egy véget nem érő akadályfutás, ahol néha felfelé kell szaladni egy szanaszét ázott, sárral borított dombon, miközben a célvonal mindig arrébb csúszik egy kicsit. Ezért is veszélyesek a marketing tévhitek, mert elhitetik veled, hogy elég egyszer nyerni, és onnantól már csak élvezni kell a learatott babérokat.

Az az igazság, hogy egy-egy jól sikerült kampány sokkal inkább egy motiváló lökés, mintsem a végállomás. Márkaépítés szempontjából a következetesség és a konzevkens tartalomgyártás a hosszú távú marketingstratégia alapját határozza meg. Gondolj bele: túl vagy egy tökéletes első randin, de nem az összeköltözés jut eszedbe következőnek, hanem a második randit tervezgeted.

A célközönséged figyelmét nem elég egyszer elkapni, folyamatosan ébren kell tartani. A tartalomgyártás, az új platformokra való reagálás, a trendek lekövetése és a kreatív stratégia újrahangolása mind-mind része a bulinak.

Mítosz #2: Szép weboldal pipa, innentől semmi dolgom vele

Egy szépen felöltöztetett kirakat szép, de ha mögötte nincs bolt, termék vagy szolgáltatás, akkor csak egy drága díszlet. A hosszú távú marketing stratégia nem csak arról szól, hogy egyszer összerakod a site-ot és örülsz, hogy van. A weboldal egy élő organizmus: frissíteni, optimalizálni, naprakészen kell tartani. Ha pedig kész a vagány arculat, akkor az sem árt, ha tartalmat is kap, különben olyan, mint egy étlap nélküli étterem.

SEO optimalizálás szempontjából is érdemes legalább havonta foglalkozni vele egy-egy blogcikk, hír vagy akció kapcsán, hogy a Google keresésekből is inkább rád kattintsanak, mintsem a konkurenciádra azonos termékek vagy szolgáltatások esetén. Csomagajánlataink között bemutatkozó és szolgáltatói weboldalkészítést és webáruházat is megtalálsz, érdemes lecsekkolni a referenciáinkat, mert tavaly például összehoztunk egy Az Év Honlapja 2024 díjas oldalt.

Mítosz #3: Ha valami működik, ahhoz nem szabad hozzányúlni

Alapvetően a „ne javítsd meg, ami nem romlott el” mentalitás nem egy rossz kiindulási pont, azonban azt sem szabad elfelejteni, hogy a marketing egy dinamikusan működő terep. Nyilván a legtöbb szektorban a cél az, hogy lépést tartsanak a változásokkal, a marketing esetében ez hatványozottan igaz. A közösségi médiában felröppenő trendek szinte egyik pillanatról a másikra képesek felkavarni az állóvizet, ezt pedig szinte csak az adott platformon tudunk meglovagolni. Erre néhány példa, ha még emlékszel rájuk:

  • Facebookon az „Ice Bucket Challenge„, ahol egy vödör jeges vízzel öntötték nyakon magukat és egymást az emberek, javarészt jótékonykodás jegyében.
  • Instagramon az „#10YearsChallenge„, ahol 10 éves távlatból és ma osztottak meg képeket, ami nemcsak személyes, hanem környezetvédelmi és társadalmi üzeneteket is hordozott.
  • TikTokon a „#TikTokMadeMeBuyIt„, ahol a terméktesztelés és a hitelesség vásálásdömpinget okozott, egyes márkák szinte újjászülettek általa.

Szóval tök jó, hogy 10 éve hírlevelezel a célközönségeddel (tényleg az, egyes vállalkozások esetében nélkülözhetetlen!), de ha belefér márkád arculatába egy-egy kis színfolt, nem árt néha felülni egy trendvonatra.

Mítosz #4: A marketing nem más, mint „kreatívkodás”

Ha lenne minden marketinges után egy forint, akire ezt mondták, már biztosan felvásároltuk volna a fél internetet. A marketing tévhitek közül ez az egyik legártalmasabb, mert bagatellizálja a mögöttes munkát. Marketinges és marketinges között is hatalmas különbség lehet, hiszen ez a terület mára már egy borzasztóan széleskörű gyűjtőszó, amit specializációnak megfelelően máshogy hívunk (hiszen nem ugyanazt végzik ezek az emberek).

  • Közösségi média posztokat gyárt? Akkor közösségi média manager.
  • PR vagy blogcikkeket ír? Akkor tartalommarketinges vagy kreatív/sales/reklámszövegíró.
  • Kampánystratégiát tervez és valósít meg? Akkor stratégiai marketing menedzser.
  • Hirdetésekkel, elemzésekkel machinál? Akkor PPC szakértő.
  • Arculati elemeket, logókat, bannereket, kiadványokat tervez? Akkor grafikus vagy vizuális tartalomkészítő.

Folytathatnánk a sort napestig, ugyanis rengeteg hagyományos és újkeletű specializációt találni a marketing területén, illetve a felsoroltak között is bőven lehet átfedés. Ügynökségek is ezért alakulnak, hogy ne egy szerencsétlen végezze 5 másik munkáját, hanem mindenkinek meg legyen szabva a feladatköre, amihez a legjobban ért.

Mítosz #5: A márkaismertség úgyis jön magától

Jó bornak nem kell cégér.” Láttuk, hallottuk, mára elcsépeltté vált ez a közhely, hiszen rá lehet cáfolni. Lehet, hogy közel s távol a Te szolgáltatásod a legkiválóbb, überelhetetlen árakon dolgozol és külföldről hozott, első osztályú termékeket árulsz, de ezt honnan fogja tudni bárki is? Kiírod Facebookra, hogy az enyém a legjobb, de tényleg jó, próbáld ki? Szólsz a szomszédoknak? Készíttetsz egy weboldalt, és aztán hogyan tovább? Mi alapján jut el az emberekhez az információ?

Nyilván akkor maradsz piacon a szolgáltatásoddal/termékeddel, ha van rá kereslet, és nem csak azért, mert neked tetszik. A keresletet pedig ki kell alakítani úgy, hogy eljuttatod a célközönségedhez azt az értéket, amit képviselsz.

A márkaismertségért dolgozni kell. Nap mint nap, posztról posztra, sztoriról sztorira, kampányról kampányra. És igen, itt jön be a hosszú távú marketing stratégia fontossága. Nem elég csak rövid távú célokra lőni, az igazán nyerők azok lesznek, akik évekre előre gondolkodnak, nem csak karácsonyig vagy a következő kampányzárásig.

És akkor mit lehet tenni?

Első körben el lehet engedni a „csodapirula” mentalitást. Nincs semmi ingyen, könnyen vagy gyorsan, ha értéket szeretnél teremteni. Nincs olyan, hogy egy poszt mind fölött, vagy a tökéletes kampány. Viszont van tudatos építkezés, rendszeres auditálás, adatvezérelt döntések és kreatív frissítés. Ha pedig úgy érzed, egyedül már nem tudod kézben tartani a dolgokat, jöhet a külső marketinges erősítés.

Full service marketing ügynökség lévén a MAON-nál pont ebben segítünk: legyen szó stratégiaalkotásról, kampánykezelésről vagy akár folyamatos tartalomgyártásról, nálunk nem egy egyszeri dolgokban gondolkodunk. Inkább hosszútávú együttműködésben, ahol a márkád marketingje nem csak szép, de stabil is.

Ne dőlj be a marketing tévhiteknek, inkább gondolkodj hosszú távú marketing stratégiában, és ha kell, kérj segítséget hozzá.