Építőipari marketing blogcikk sorozatunk első részét azoknak a szkeptikusoknak ajánljuk, akik bizalmatlanok a reklámszakma felé, mert már egyszer (vagy többször?) befürödtek vele. És ha már egyszer buktál rajta, miért próbálnád újra?
Nem vagy egyedül.
Ha valaki az építőipar berkein belül meghallja a „marketing” szócskát, jó eséllyel feláll a szőr a hátán. Miért? Mert valószínűleg már megtapasztalt valami túlárazott mégis eredménytelen kísérletet, amit egy nagydumás coach lenyomott a torkán. Facebookra néhány alap hirdetés, amire jöttek ugyan érdeklődők, de nem bizonyultak fizetőképes vevőnek, így csupán időhúzás volt minden fél részéről.
Aztán a fokozott leívelést követően jött a látványosabb visszaesés, a hirdetési költség el lett égetve, a havi számlát ugyanúgy ki kellett fizetni, és a levont tanulság mindössze annyi volt, hogy „nekem ez nem működik”.
A bizalmatlanság a marketing szakma kóklerei révén sajnos teljesen érthető reakció. És ha ezt nézzük, akkor meglehetősen kiszolgáltatott pozícióban vannak, hiszen a marketing nem a szakterületük, nem értik pontosan mit kapnak a pénzükért. Ráadásul a legtöbb „marketing szakértő” sincs tisztába az építőipar jelenlegi helyzetével. Mi is találkoztunk már nem egyszer olyan építőipari vállalkozóval, akik rengeteg rossz tapasztalattal a hátuk mögött érkeztek hozzánk utolsó mentsvárként.

Az építőipar másképp működik
Elképesztően széleskörű, sokszor átláthatatlanul összetett, és hiába van rá összefoglaló név, az építőipar hihetetlenül sokféle szolgáltatást és vállalkozást foglal magába, mint azt a laikusok elsőre gondolnák. Itt nem arról van szó, hogy beizzítunk egy új pólókollekciót, vagy szerdánként leakciózzuk a maradék pizzát.
Itt bizalmat árulunk.
Egy egész ház, egy lakásfelújítás, egy bérház generálkivitelezése nem impulzusdöntés. Itt nem igazán kattintanak az emberek „csak úgy”, jobb esetben elmentik későbbre, majd következik a mérlegelés, kérdezősködés, a hetekig-hónapokig gondolkodás és a „majd jelentkezünk”.
És hogy ez idő alatt mit látnak belőled? Na, ezt már a marketing dolga megmutatni.
Hol csúsznak el a dolgok?
Napjainkban általános konszenzus, hogy ma már hirdetés nélkül nem megy. Igaz ez? Igen, csak a hogyan nem mindegy. Rengetegen próbálkoznak generikus módszerekkel: csinálnak egy Facebook-oldalt, megkérnek egy ismerőst, hogy „csináljon rá valamit”, kiemelik pár ezer forinttal, és mégsem működik. Vagyis, ha azt nézzük működik, mert el lehet vele érni embereket, csak nem ők lesznek a célközönség, ezáltal kereken nulla lesz a konverziós ráta.
A sablonos megoldásokat azonban nem mindenre lehet ráhúzni, pláne nem egy olyan komplex, ajánlás- és kapcsolatvezérelt iparágban, mint az építőipar.
Mik a legfőbb okok, amelyeknek köszönhetően még inkább elmegy az ember kedve?
- Nincs meghatározva célcsoport, így a hirdetés mindenkinek szól, ezáltal pedig senkit sem szólít meg igazán.
- Hiányzik a stratégia, vagyis ad hoc módon, ötletszerűen születnek meg a posztok, kampányok vagy landing oldalak.
- Nincsenek mérve az eredmények, így nem tudni mi működik, és mi nem.
- Iparági ismeretek hiányában félremegy a kommunikáció, mert olyan marketingesek dolgoznak az anyagon, akik nem specializálódtak az adott területre.

A marketing nem ellenség, hanem eszköz
Tisztában vagyunk vele, hogyan gondolkodik egy építőipari vállalkozó vagy hogyan működik egy az iparághoz kapcsolódó szolgáltatás. Honnan? Már nem egyet láttunk új erőre kapni… vagy éppen tönkremenni…
Azt is tudjuk, hogy nem lehet három nap alatt virálissá tenni egy lakóparkot, cserébe hogyan lehet felépíteni egy olyan online jelenlétet, amely kivitelezésre is szép, de ami még fontosabb, hogy konvertál is.
Az együttműködésünk ott kezdődik, hogy leülünk beszélgetni, mert meg akarjuk érteni a működésed, a vállalkozásod, a tapasztalataidat, a korábbi sikereidet és sikertelenségeidet egyaránt. Ehhez viszont kell a Te elhatározásod és a mi felkészültségünk is, amelyre talán jó rápillantást nyújt, hogyan csináltunk 120 ezerből 80 milliót.
Kikkel dolgoztunk már együtt az évek során?
Nagy vonalakban tudjuk összefoglalni kik azok az éptőipari vállalkozók és szolgáltatók, akik úgy döntöttek az elmúlt években, hogy rövidebb-hosszabb időre a kezeink közé adják féltve őrzött projektjeiket. Több-kevesebb átfedéssel, de itt a mi listánk:
- Generálkivitelezők, kulcsrakész házak megalkotói
- Szigeteléstechnikával foglalkozó szakemberek
- Alvállalkozók ácsok és burkolók formájában
- Tüzépek elképesztően nagy termékkészlettel
- Szakáruházak, amelyek a szükséges anyagok széles palettájával rendelkeztek
- Betonozással foglalkozó mesteremberek
- Hulladékkezeléssel és sittszállítással machináló vállalkozók
- Építőipari gép- és állványbérlést nyújtó szolgáltatók
- Munkavédelmi ruházattal foglalkozó textilipari vállalat
- Lakóparkok és irodaházak kivitelezésével megbízott vállalkozók
- Projektmenedzsment cégek
- Vagyonvédelemmel, építkezés őrzéssel megbízott vagyonőrök
Talán a felsorolás nem teljes, de kiválóan szemlélteti, mennyire sokszínű az építőipar ökoszisztémája, és hányan tiszteltek meg bennünket a bizalmukkal.

Milyen tanulságot vonhatsz le végsősoron? Valószínűleg nem lövünk mellé, ha azt mondjuk: ne a múltbéli csalódásokra építsd a jövődet.
A második rész hamarosan érkezik, ahol arról lesz szó, hogyan szerezz több ügyfelet, ha a haver ajánlásai már nem elegendők. Addig is maradj velünk, ha pedig kérdésed van, akkor dobj egy üzenetet.