A toborzás világa hatalmas változásokon ment keresztül az elmúlt években, melynek két legjelentősebb tényezői a COVID-19 okozta digitalizáció felgyorsulása, valamint a közösségi média megállíthatatlan térhódítása.

Míg korábban konkrét állásportálok és karrieroldalak jelentették az elsődleges terepet a tehetséges munkavállalók és ügyfelek felkutatására, addig ma már a közösségi média platformjai is egyfajta online piactérré avanzsáltak. Megmutatjuk, hogyan bányássz sikeresen és aknázd ki a rejtett aranyat ezeken a felületeken!

Miért fontos a közösségi média a toborzásban?

1. Széles elérés

A közösségi média lehetőséget nyújt arra, hogy széles körben érd el a potenciális jelölteket. A Facebook, LinkedIn, Instagram, TikTok és a többi platform milliárdos felhasználóbázissal rendelkezik, amely gyakorlatilag végtelen lehetőségeket kínál a tehetségek felkutatására. Ez különösen akkor hasznos, ha a célod nem csupán az álláskeresők megszólítása, hanem azoké is, akik éppen nem keresnek aktívan munkát, de nyitottak az új lehetőségekre.

2. Célzott toborzás

A közösségi média felületei rendkívül részletes célzási lehetőségeket kínálnak, amelyek lehetővé teszik, hogy pontosan azokat a felhasználókat érd el, akik megfelelnek a kívánt profilnak. Legyen szó életkorról, végzettségről, szakmai tapasztalatról vagy érdeklődési körről, a közösségi média célzási funkcióival személyre szabhatod az üzenetedet.

Itt térjünk ki egy szóra, és emeljük ki azokat az egyéni vállalkozókat, akik kicsiben, egy fős vállalkozásként próbálnak érvényesülni a reklámzajban. Az ő esetükben nem a munkatárs keresés a cél, hanem az ügyfélszerzés, ami igen hasonlóan működik a toborzáshoz, de más célcsoporttal. Kezdő vállalkozóként pedig az ügyfélkör kiépítése és állandósítása szokta jelenteni a legnagyobb kihívást, amelyet akár egyetlen Facebook oldallal is kiépíthetsz – ha következetesen használod.

3. Márkaépítés

Kiváló eszközként szolgálhat a közösségi média a munkáltatói márka, illetve az énmárka építésére is. A rendszeres posztolás, a céges kultúra bemutatása és az elégedett munkavállalók történeteinek megosztása mind hozzájárulnak ahhoz, hogy vonzóbbá tedd a vállalatodat a potenciális jelöltek számára.

A pozitív munkáltatói márka sokszor még a legjobb hirdetéseknél is hatékonyabban vonzza a tehetségeket, amelyhez elengedhetetlen szárnysegédként társul a hitelesség. Az énmárkaépítésnek is csak akkor van értelme, ha nem marad ki belőle az őszinteség és önazonosság, ezért ügyvezetők számára szinte kötelezően ajánlott a megvalósítása (erről írtunk is egy rövid összefoglalót).

Aktív és passzív álláskeresők megközelítése

A két csoport végcélja ugyanaz – megtalálni az elvárásaiknak leginkább megfelelő pozíciót – azonban a kettő közötti különbség az álláskeresés intenzitásában és motivációjában rejlik.

Aktív álláskeresőkPasszív álláskeresők
MotivációElégedetlenek jelenlegi munkájukkal vagy munkanélküliek, ezért azonnal szeretnének váltani.Jelenleg is rendelkeznek munkával, ahol alapvetően elégedettek (vagy elfogadják az adott körülményeket), de nyitottak egy jobb lehetőségre, ha az szembejön velük.
IntenzitásKifejezetten keresik az álláshirdetéseket, rendszeresen látogatják az állásportálokat, frissítik önéletrajzukat, célzottan keresik a potenciális lehetőségeket, több kevésbé releváns munkakörre is jelentkeznek.Nem böngésznek rendszeresen álláshirdetéseket, és nem jelentkeznek aktívan állásokra. Azonban, ha egy különösen vonzó ajánlatot kapnak, hajlandóak elgondolkodni a váltáson.
KapcsolatépítésTudatosan építenek kapcsolatokat, esetleg részt vesznek szakmai rendezvényeken, keresik a lehetőséget a szakmai fejlődésre.Bár nem keresnek aktívan munkát, előfordulhat, hogy kapcsolatokat építenek a jövőbeli lehetőségek érdekében. Jelen lehetnek szakmai közösségekben, de nem kifejezetten álláskeresési céllal.
ReakcióidőGyorsan reagálnak az esetleges megkeresésekre, cserébe ők is elvárják a mihamarabbi visszajelzést, legyen az pozitív vagy negatív.Lassabban reagálnak az állásajánlatokra, mert nincsenek rákényszerítve a gyors döntésre. Általában több időt vesznek igénybe, hogy mérlegeljék a váltás előnyeit és hátrányait.

Ez azt jelenti tehát, hogy kizárólag az aktív munkakeresőkre érdemes célozni? Nem! Mindkét csoportnak megvannak a maga előnyei és kihívásai, azonban különböző módszerekkel értékes munkatársakat szerezhetsz.

Képzeld bele magad az ő helyzetükbe, például friss munkanélküliként valószínűleg kevésbé fogsz válogatni a lehetőségek közül, és jelentkezel mindenre, amiben látsz potenciált. Passzív munkakeresőként pedig akkor vetődik el a váltás gondolatának magja, ha szemben találod magad egy munkakörödbe vágó hirdetéssel, ami többet és jobbat ígér, mint a jelenlegi. Ez azonban meg kell, hogy győzzön arról, hogy valóban megéri váltani.

A közösségi média toborzás előnyei és kihívásai

Arról, hogy miért van szükséged közösségi média kommunikációra, már írtunk korábban, azonban kifejezetten a toborzást tekintve is számolhatsz olyan előnyökkel, amelyet ezek a platformok kínálhatnak:

  • Költséghatékony: Lényegesen olcsóbb lehet egy vagy több jól beállított hirdetés és a hozzájuk készített kreatív, mint a hagyományos, fizetett hirdetések vagy éppen a toborzási irodák. Ne ess kétségbe, ha nem tudod, hogyan működik a Facebook hirdetéskezelés vagy éppen a TikTok hirdetéskezelés, ezért vagyunk mi, hogy beállítsuk helyetted.
  • Szélesebb elérés: Habár a közösségi média elsődlegesen a kapcsolattartás és régi ismerősök felkeresése céljából jött létre, a hirdetések elterjedésével elképesztően nagy tömegeket érhetsz el. Ehhez hozzájárul az otthoni munkavégzés egyre népszerűbbé válása, így nem csupán a saját régiódban élőket szólíthatod meg, hanem akár határon túli munkavállalókat is.
  • Verseny: Sokan elsőre negatívumként gondolnak rá, ha adott területre nagy a verseny, akár hirdetések terén is, azonban tekints rá inkább lehetőségként. Ilyenkor a cél az, hogy minőségibb hirdetésekkel kitűnj a konkurenciáid közül, amire kiváló visszajelzésként szolgál, ha sikerül értékes jelentkezőket bevonzani.
  • Tartalomkészítés: Tekinthetsz rá kihívásként, kötelező rosszként, kreatív lehetőségként vagy éppen a munkád részeként, de az online jelenlét megkerülhetetlen aspektus a XXI. században. Természetesen nem várható el mindenkitől, hogy profi grafikus, szövegíró, videóvágó és hirdetéskezelő legyen egy személyben, erre egy olyan full service marketing ügynökség való, mint a MAON.

Ilyenkor sóhajtunk egy nagyot, azt kívánva, bárcsak lenne erre egy különálló szolgáltatás, ami kizárólag a toborzásra fókuszál, minden sallangot maga mögött hagyva… Nos, lehet, persze csak feltételezés, hogy 2024. őszétől a MAON berkein belül is megszületik valami új. De ki tudja, mit hoz a jövő?

Tudjuk, ezt egy levegővételre lehetetlen végigolvasni, azonban úgy hisszük a komplexebb témákról nem érdemes félszavakban írni. Úgy tartják, a stílus maga az ember, így ha szimpatikus számodra, amit olvastál, érdemes szóban is beszélni velünk egy ingyenes, személyes konzultáció keretein belül!