A toborzás világa hatalmas változásokon ment keresztül az elmúlt években, melynek két legjelentősebb tényezői a COVID-19 okozta digitalizáció felgyorsulása, valamint a közösségi média megállíthatatlan térhódítása.
Míg korábban konkrét állásportálok és karrieroldalak jelentették az elsődleges terepet a tehetséges munkavállalók és ügyfelek felkutatására, addig ma már a közösségi média platformjai is egyfajta online piactérré avanzsáltak. Megmutatjuk, hogyan bányássz sikeresen és aknázd ki a rejtett aranyat ezeken a felületeken!
Miért fontos a közösségi média a toborzásban?
1. Széles elérés
A közösségi média lehetőséget nyújt arra, hogy széles körben érd el a potenciális jelölteket. A Facebook, LinkedIn, Instagram, TikTok és a többi platform milliárdos felhasználóbázissal rendelkezik, amely gyakorlatilag végtelen lehetőségeket kínál a tehetségek felkutatására. Ez különösen akkor hasznos, ha a célod nem csupán az álláskeresők megszólítása, hanem azoké is, akik éppen nem keresnek aktívan munkát, de nyitottak az új lehetőségekre.
2. Célzott toborzás
A közösségi média felületei rendkívül részletes célzási lehetőségeket kínálnak, amelyek lehetővé teszik, hogy pontosan azokat a felhasználókat érd el, akik megfelelnek a kívánt profilnak. Legyen szó életkorról, végzettségről, szakmai tapasztalatról vagy érdeklődési körről, a közösségi média célzási funkcióival személyre szabhatod az üzenetedet.
Itt térjünk ki egy szóra, és emeljük ki azokat az egyéni vállalkozókat, akik kicsiben, egy fős vállalkozásként próbálnak érvényesülni a reklámzajban. Az ő esetükben nem a munkatárs keresés a cél, hanem az ügyfélszerzés, ami igen hasonlóan működik a toborzáshoz, de más célcsoporttal. Kezdő vállalkozóként pedig az ügyfélkör kiépítése és állandósítása szokta jelenteni a legnagyobb kihívást, amelyet akár egyetlen Facebook oldallal is kiépíthetsz – ha következetesen használod.
3. Márkaépítés
Kiváló eszközként szolgálhat a közösségi média a munkáltatói márka, illetve az énmárka építésére is. A rendszeres posztolás, a céges kultúra bemutatása és az elégedett munkavállalók történeteinek megosztása mind hozzájárulnak ahhoz, hogy vonzóbbá tedd a vállalatodat a potenciális jelöltek számára.
A pozitív munkáltatói márka sokszor még a legjobb hirdetéseknél is hatékonyabban vonzza a tehetségeket, amelyhez elengedhetetlen szárnysegédként társul a hitelesség. Az énmárkaépítésnek is csak akkor van értelme, ha nem marad ki belőle az őszinteség és önazonosság, ezért ügyvezetők számára szinte kötelezően ajánlott a megvalósítása (erről írtunk is egy rövid összefoglalót).
Aktív és passzív álláskeresők megközelítése
A két csoport végcélja ugyanaz – megtalálni az elvárásaiknak leginkább megfelelő pozíciót – azonban a kettő közötti különbség az álláskeresés intenzitásában és motivációjában rejlik.
Aktív álláskeresők | Passzív álláskeresők | |
---|---|---|
Motiváció | Elégedetlenek jelenlegi munkájukkal vagy munkanélküliek, ezért azonnal szeretnének váltani. | Jelenleg is rendelkeznek munkával, ahol alapvetően elégedettek (vagy elfogadják az adott körülményeket), de nyitottak egy jobb lehetőségre, ha az szembejön velük. |
Intenzitás | Kifejezetten keresik az álláshirdetéseket, rendszeresen látogatják az állásportálokat, frissítik önéletrajzukat, célzottan keresik a potenciális lehetőségeket, több kevésbé releváns munkakörre is jelentkeznek. | Nem böngésznek rendszeresen álláshirdetéseket, és nem jelentkeznek aktívan állásokra. Azonban, ha egy különösen vonzó ajánlatot kapnak, hajlandóak elgondolkodni a váltáson. |
Kapcsolatépítés | Tudatosan építenek kapcsolatokat, esetleg részt vesznek szakmai rendezvényeken, keresik a lehetőséget a szakmai fejlődésre. | Bár nem keresnek aktívan munkát, előfordulhat, hogy kapcsolatokat építenek a jövőbeli lehetőségek érdekében. Jelen lehetnek szakmai közösségekben, de nem kifejezetten álláskeresési céllal. |
Reakcióidő | Gyorsan reagálnak az esetleges megkeresésekre, cserébe ők is elvárják a mihamarabbi visszajelzést, legyen az pozitív vagy negatív. | Lassabban reagálnak az állásajánlatokra, mert nincsenek rákényszerítve a gyors döntésre. Általában több időt vesznek igénybe, hogy mérlegeljék a váltás előnyeit és hátrányait. |
Ez azt jelenti tehát, hogy kizárólag az aktív munkakeresőkre érdemes célozni? Nem! Mindkét csoportnak megvannak a maga előnyei és kihívásai, azonban különböző módszerekkel értékes munkatársakat szerezhetsz.
Képzeld bele magad az ő helyzetükbe, például friss munkanélküliként valószínűleg kevésbé fogsz válogatni a lehetőségek közül, és jelentkezel mindenre, amiben látsz potenciált. Passzív munkakeresőként pedig akkor vetődik el a váltás gondolatának magja, ha szemben találod magad egy munkakörödbe vágó hirdetéssel, ami többet és jobbat ígér, mint a jelenlegi. Ez azonban meg kell, hogy győzzön arról, hogy valóban megéri váltani.
A közösségi média toborzás előnyei és kihívásai
Arról, hogy miért van szükséged közösségi média kommunikációra, már írtunk korábban, azonban kifejezetten a toborzást tekintve is számolhatsz olyan előnyökkel, amelyet ezek a platformok kínálhatnak:
- Költséghatékony: Lényegesen olcsóbb lehet egy vagy több jól beállított hirdetés és a hozzájuk készített kreatív, mint a hagyományos, fizetett hirdetések vagy éppen a toborzási irodák. Ne ess kétségbe, ha nem tudod, hogyan működik a Facebook hirdetéskezelés vagy éppen a TikTok hirdetéskezelés, ezért vagyunk mi, hogy beállítsuk helyetted.
- Szélesebb elérés: Habár a közösségi média elsődlegesen a kapcsolattartás és régi ismerősök felkeresése céljából jött létre, a hirdetések elterjedésével elképesztően nagy tömegeket érhetsz el. Ehhez hozzájárul az otthoni munkavégzés egyre népszerűbbé válása, így nem csupán a saját régiódban élőket szólíthatod meg, hanem akár határon túli munkavállalókat is.
- Verseny: Sokan elsőre negatívumként gondolnak rá, ha adott területre nagy a verseny, akár hirdetések terén is, azonban tekints rá inkább lehetőségként. Ilyenkor a cél az, hogy minőségibb hirdetésekkel kitűnj a konkurenciáid közül, amire kiváló visszajelzésként szolgál, ha sikerül értékes jelentkezőket bevonzani.
- Tartalomkészítés: Tekinthetsz rá kihívásként, kötelező rosszként, kreatív lehetőségként vagy éppen a munkád részeként, de az online jelenlét megkerülhetetlen aspektus a XXI. században. Természetesen nem várható el mindenkitől, hogy profi grafikus, szövegíró, videóvágó és hirdetéskezelő legyen egy személyben, erre egy olyan full service marketing ügynökség való, mint a MAON.
Ilyenkor sóhajtunk egy nagyot, azt kívánva, bárcsak lenne erre egy különálló szolgáltatás, ami kizárólag a toborzásra fókuszál, minden sallangot maga mögött hagyva… Nos, lehet, persze csak feltételezés, hogy 2024. őszétől a MAON berkein belül is megszületik valami új. De ki tudja, mit hoz a jövő?
Tudjuk, ezt egy levegővételre lehetetlen végigolvasni, azonban úgy hisszük a komplexebb témákról nem érdemes félszavakban írni. Úgy tartják, a stílus maga az ember, így ha szimpatikus számodra, amit olvastál, érdemes szóban is beszélni velünk egy ingyenes, személyes konzultáció keretein belül!